oktatási anyagok, segédletekfotókkal kiegészítve

Mert egy kép...

... néha ezer szóval felér. Ennek a gondolatnak a jegyében szeretnék bemutatni néhány alapfogalmat, eszközt, trükköt, fotókkal illusztrálva.

Fehéregyensúly


fehéregyensúly minta

Kevesen tudják, hogy a kép színeiért 90 százalékban a helyes fehéregyensúly megválasztás a felelős. Ennek mérésére, beállítására több módszer is létezik: automatikus beállítás, majd utólag a szemünkre hagyatkozva próbáljuk beállítani az értéket, a színhőmérséklet mérő jó, de drága.

A fényképezőgép fehér lapra exponálva számít értéket. Hogyan lehet helyes fehéregyensúly értéket beállítani egy kattintással? Lefotózunk egy fotós szürke lapot, majd a lightroom programban a fehéregyensúly pipettával rákattintva, megkapjuk a színhőmérsékletet és színárnyalatot. És hogyan lehet elrontani? Ha a fényképezőgépre bízzuk vagy a szemünkre hagyatkozunk, hibás fehéregyensúly értékeket kaphatunk. Sorrendben: alulbecsüljük a hőmérsékletet (kékes eltolódás), túlbecsüljük a hőmérsékletet (sárgás elszíneződés), alulbecsüljük az árnyalatot (tint) (zöldes eltolódás), túlbecsüljük az árnyalatot (bíbor elszíneződés).

fehéregyensúly kék hiba
fehéregyensúly sárga hiba
fehéregyensúly zöld hiba
fehéregyensúly bíbor hiba

Vaku használat


Egy stúdióban a fotós több vaku használatával könnyen készíthet tökéletes fotókat. De mit tehetsz, ha egy iskolai rendezvényen, ballagáson egy teremben, vagy otthon a szobában kell fotóznod, mindössze egy vaku segítségével? Meg kell tanulni a vaku helyes használatát. Sajnos a fényképezőgép beépített vakuja használhatatlan. Vajon miért nincs a profi gépeken beépített vaku? Mert egy profi soha nem használná. Ha jól használjuk a vakut, akkor lehet egy nagy méretű teremben is olyan fotót készíteni, ahol nem csak a közelben található 3-4 ember van megvilágítva, miközben a háttér sötét lesz, én ezt csak úgy hívom "kocsmai fotózás".
Én nem csak azt tanítom meg a diákoknak, hogy hogyan lehet több stúdió vakuval fotózni, hanem azt is, hogy hogyan készíthet egy vaku használatával olyan fotót, amelyen egységes a megvilágítás, és nincs a képen kemény árnyék, sőt, egyáltalán nincs árnyék, ha nincs rá szükség.
Nézd meg az alábbi négy képet. Ha még csak olyan fotókat tudsz készíteni mint az első kettő, de nem tetszik, akkor érdemes fotózást tanulnod.

beépített vaku használat

A beépített vaku használatának eredménye: csillogó felület, kemény árnyék

külső vaku használat

Külső vaku használata, hibásan: a csillogás megszűnt, az árnyék még mindig határozott

rendszervaku használat

Külső vaku, a fényt már irányítjuk: még mindig látható az árnyék, bár jelentősen csökkent

rendszervaku használat helyesen

Külső vaku, a fény írányítjuk, és lágyítjuk is: már nincs árnyéka a széknek

Vaku használat 2.0


Sokszor van helye, értelme az automata rendszereknek az életben. De a fotózásban ritkán használható, hiszen a fényképezőgép nem tudja, hogy mit szeretnél, így amit kapsz, az nagyon sokszor rossz, vagy csak látszólag jó, és nem is tudod, hogy jobb is lehetne.
Nézd meg az alábbi három fotót. Az első kép látszólag rendben van, láthatóak a táncosok a színpadon, és abszolút nem sötét a fotó. Amit viszont nem ad vissza az a fotó, hogy az előadás közben folyamatasan változott a színpadi kép, más és más fénnyel festették a színpadot. A vaku automata, vagyis TTL módban volt, és a gép úgy döntött, miután egy sötét teremben fotóztunk, hogy erős fény kell mindenhova, teljesen el is nyomta a színpad színezését.
A következő két fotó magáért beszél. A vakut manuális módban használva csak a szükséges fényt tesszük fel a fotóra, hogy a színpad és táncosok láthatóak legyenek, de nincsenek elnyomva a fények, a színek játéka. Nos, melyik tetszik? Ha az elsőt nem szeretnéd látni a fotóid között, akkor gyere tanulni.

színpad fények elnyomva
vakuzás TTL módban
a színpad fényei elnyomva
helyes vakuzás
vakuzás manuális módban
a színpad fényfestése látható
manuális vakuzás
vakuzás manuális módban
minden szín látható

és még mindig vakuzunk...


A szemed be fog csapni, ez tény, és hozzá kell szoknod. Sokszor találkozhatsz olyan szituációval, amikor a témád "sötétben" lesz a háttered pedig "fényben úszik".
Hogy miért az idézőjel? Mert a szemed a fény-árnyék különbséget kiegyenlíti, látszólag rendben lesz minden, aztán megnyomod az exponáló gombot és...
Nézd meg a következő fotókat. Az első esetben, ha a háttérre mérsz fényt, akkor témád sötétben lesz. A második esetben a témára mérsz fényt, ebben az esetben viszont a háttered kiég, túl világos lesz. Mit tehetsz? Vakuzol. De, visszatérve az előző részhez, semmiképp nem használhatsz TTL módot, ha a vakut manuális módban használod, tökéletes lesz a fotón a téma és a háttér megvilágításának aránya.

vaku nélkül, hibás kép
vaku nélkül
a háttér jó, a téma sötét marad
vaku nélkül, kiégett háttér
vaku nélkül
a téma jó, a háttér kiégett, túl világos
vakuval, tökéletes előtér, háttér
vakuzás manuális módban
a téma és a háttér is elegendő fényt kapott

JPEG vagy RAW?


jpeg fotó

 
Sokszor kérdezik tőlem, hogy miért nem elég automata üzemmódban és JPEG formátumban fotózni? Ez a fotó automata módban készült.

raw fotó

 
Hogy miért kell a fotós képzés során megtanulnunk manuális üzemmódban, RAW képeket készítenünk? Mert a fényképezőgép hibáit roncsolás nélkül javíthatjuk.

Lightroom, a fotós program


retusálatlan fotó

Sokan azt gondolják, hogy a fotós csak a Photoshopban tud retusálni. Ez már régóta nem így van. Bár a kép apró, de látható, hogy ez minta még a 4-es verziójú Lightroom programból lett elmentve.

retusált fotó

Felsorolni is nehéz lenne, hogy mi mindenben különbözik a két fotó. Ami nagyon fontos, csak azt akarom a két képpel megmutatni, hogy mire képes Lightroom (már a régi verzió is), nem kell minden fotót ilyen mértékben módosítani.

X-rite ColorChecker Passport


x-rite rossz

Az apró kis szerkezet nagyon hasznos eszköz a színhelyes képek készítésében. 3 funkciója van: fehéregyensúly referencia, ColorChecker tesztábra (alsó rész), kibővített referenciaábra.
Ez a fotó készült automata módban, a színekkel baj van.

x-rite jó

A szürke résszel könnyen beállítható a fehéregyensúly. A mellékelt szoftverrel tudunk DNG színprofilt menteni. A referenciaábra az árnyékok, csúcsfények ellenőrzésében, és a fotók fehéregyensúlyának módosításában segít. Így már jó.