Mert egy kép...
... néha ezer szóval felér. Ennek a gondolatnak a jegyében szeretnék bemutatni néhány alapfogalmat, eszközt, trükköt, fotókkal illusztrálva.
Fehéregyensúly
Kevesen tudják, hogy a kép színeiért 90 százalékban a helyes fehéregyensúly megválasztás a felelős. Ennek mérésére, beállítására több módszer is létezik: automatikus beállítás, majd utólag a szemünkre hagyatkozva próbáljuk beállítani az értéket, a színhőmérséklet mérő jó, de drága.
A fényképezőgép fehér lapra exponálva számít értéket. Hogyan lehet helyes fehéregyensúly értéket beállítani egy kattintással? Lefotózunk egy fotós szürke lapot, majd a lightroom programban a fehéregyensúly pipettával rákattintva, megkapjuk a színhőmérsékletet és színárnyalatot. És hogyan lehet elrontani? Ha a fényképezőgépre bízzuk vagy a szemünkre hagyatkozunk, hibás fehéregyensúly értékeket kaphatunk. Sorrendben: alulbecsüljük a hőmérsékletet (kékes eltolódás), túlbecsüljük a hőmérsékletet (sárgás elszíneződés), alulbecsüljük az árnyalatot (tint) (zöldes eltolódás), túlbecsüljük az árnyalatot (bíbor elszíneződés).
Vaku használat
Egy stúdióban a fotós több vaku használatával könnyen készíthet tökéletes fotókat. De mit tehetsz, ha egy iskolai rendezvényen, ballagáson egy teremben, vagy otthon a szobában kell fotóznod, mindössze egy vaku segítségével? Meg kell tanulni a vaku helyes használatát. Sajnos a fényképezőgép beépített vakuja használhatatlan. Vajon miért nincs a profi gépeken beépített vaku? Mert egy profi soha nem használná. Ha jól használjuk a vakut, akkor lehet egy nagy méretű teremben is olyan fotót készíteni, ahol nem csak a közelben található 3-4 ember van megvilágítva, miközben a háttér sötét lesz, én ezt csak úgy hívom "kocsmai fotózás".
Én nem csak azt tanítom meg a diákoknak, hogy hogyan lehet több stúdió vakuval fotózni, hanem azt is, hogy hogyan készíthet egy vaku használatával olyan fotót, amelyen egységes a megvilágítás, és nincs a képen kemény árnyék, sőt, egyáltalán nincs árnyék, ha nincs rá szükség.
Nézd meg az alábbi négy képet. Ha még csak olyan fotókat tudsz készíteni mint az első kettő, de nem tetszik, akkor érdemes fotózást tanulnod.
Vaku használat 2.0
Sokszor van helye, értelme az automata rendszereknek az életben. De a fotózásban ritkán használható, hiszen a fényképezőgép nem tudja, hogy mit szeretnél, így amit kapsz, az nagyon sokszor rossz, vagy csak látszólag jó, és nem is tudod, hogy jobb is lehetne.
Nézd meg az alábbi három fotót. Az első kép látszólag rendben van, láthatóak a táncosok a színpadon, és abszolút nem sötét a fotó. Amit viszont nem ad vissza az a fotó, hogy az előadás közben folyamatasan változott a színpadi kép, más és más fénnyel festették a színpadot. A vaku automata, vagyis TTL módban volt, és a gép úgy döntött, miután egy sötét teremben fotóztunk, hogy erős fény kell mindenhova, teljesen el is nyomta a színpad színezését.
A következő két fotó magáért beszél. A vakut manuális módban használva csak a szükséges fényt tesszük fel a fotóra, hogy a színpad és táncosok láthatóak legyenek, de nincsenek elnyomva a fények, a színek játéka. Nos, melyik tetszik? Ha az elsőt nem szeretnéd látni a fotóid között, akkor gyere tanulni.
és még mindig vakuzunk...
A szemed be fog csapni, ez tény, és hozzá kell szoknod. Sokszor találkozhatsz olyan szituációval, amikor a témád "sötétben" lesz a háttered pedig "fényben úszik".
Hogy miért az idézőjel? Mert a szemed a fény-árnyék különbséget kiegyenlíti, látszólag rendben lesz minden, aztán megnyomod az exponáló gombot és...
Nézd meg a következő fotókat. Az első esetben, ha a háttérre mérsz fényt, akkor témád sötétben lesz. A második esetben a témára mérsz fényt, ebben az esetben viszont a háttered kiég, túl világos lesz. Mit tehetsz? Vakuzol. De, visszatérve az előző részhez, semmiképp nem használhatsz TTL módot, ha a vakut manuális módban használod, tökéletes lesz a fotón a téma és a háttér megvilágításának aránya.
JPEG vagy RAW?
Sokszor kérdezik tőlem, hogy miért nem elég automata üzemmódban és JPEG formátumban fotózni? Ez a fotó automata módban készült.
Hogy miért kell a fotós képzés során megtanulnunk manuális üzemmódban, RAW képeket készítenünk? Mert a fényképezőgép hibáit roncsolás nélkül javíthatjuk.
Lightroom, a fotós program
Sokan azt gondolják, hogy a fotós csak a Photoshopban tud retusálni. Ez már régóta nem így van. Bár a kép apró, de látható, hogy ez minta még a 4-es verziójú Lightroom programból lett elmentve.
Felsorolni is nehéz lenne, hogy mi mindenben különbözik a két fotó. Ami nagyon fontos, csak azt akarom a két képpel megmutatni, hogy mire képes Lightroom (már a régi verzió is), nem kell minden fotót ilyen mértékben módosítani.
X-rite ColorChecker Passport
Az apró kis szerkezet nagyon hasznos eszköz a színhelyes képek készítésében. 3 funkciója van: fehéregyensúly referencia, ColorChecker tesztábra (alsó rész), kibővített referenciaábra.
Ez a fotó készült automata módban, a színekkel baj van.
A szürke résszel könnyen beállítható a fehéregyensúly. A mellékelt szoftverrel tudunk DNG színprofilt menteni. A referenciaábra az árnyékok, csúcsfények ellenőrzésében, és a fotók fehéregyensúlyának módosításában segít. Így már jó.